Heb je al eens gehoord van een immersive room, maar weet je niet precies wat het is en hoe je het kunt inzetten in het onderwijs? Geen zorgen, we leggen het je uit!
Wat is een immersive room?
Een immersive room is een fysieke ruimte waarin de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld vervagen. Denk aan een kamer van zo’n 4 bij 4 meter, waar op de muren (en soms zelfs op het plafond en de vloer) levensechte en levensgrote projecties worden weergegeven. In deze ruimte kunnen jij en je studenten door middel van projecties, geluidseffecten en zelfs interactieve objecten allerlei realistische omgevingen betreden. De wanden hebben een touchfunctie waardoor een interactieve ervaring wordt gecreëerd. Van een escape room tot het nabootsen van risicovolle situaties, alles is mogelijk!
Waarom zou je een immersive room inzetten in het onderwijs?
Er zijn veel goede redenen om een immersive room in je onderwijs te gebruiken. We geven je een paar praktijkvoorbeelden om een idee te krijgen:
- Veilig oefenen: Stel je voor dat je studenten in een virtueel ziekenhuis aan het werk kunnen met levensechte situaties, zonder dat er echte patiënten aan te pas komen. Zo kunnen ze hun zorghandelingen oefenen zonder risico’s.
- Lastig toegankelijke plekken ervaren: Heb je ooit gehoord van een student die zomaar even in een grote fabriek, datacenter, operatiekamer of een bouwplaats mag rondlopen? Waarschijnlijk niet. Met een immersive room kun je ze toch die ervaring bieden, zonder dat ze fysiek op locatie hoeven te zijn.
- Risicovolle situaties nabootsen: Hoe leer je piloten in opleiding hoe ze een vliegtuig door een storm moeten loodsen? In een immersive room kun je dit soort stressvolle, risicovolle situaties simuleren, zodat studenten zich hierop kunnen voorbereiden.
- Reflectie en feedback: In de immersive room kun je handelingen opnemen en terugkijken. Het is mogelijk om een video-installatie te koppelen aan de immersive room zodat studenten hun eigen handelen kunnen terugkijken. Dit biedt studenten de kans om te reflecteren op hun acties en peerfeedback te ontvangen, wat het leerproces enorm versterkt. Ook maakt de video-installatie het mogelijk om live mee te kijken naar wat er in de immersive room gebeurt. Zo kunnen studenten van elkaar leren, maar kunnen docenten ook op een afstand de handelingen van de studenten beoordelen.